Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Prostorová představivost jako kurikulární problém(prostorové vnímání a jeho výtvarná transkripce)
Koubek Michaličková, Magdalena ; Kafková, Helena (vedoucí práce) ; Stempel, Ján (oponent) ; Slavík, Jan (oponent)
Disertační práce se zabývá kurikulem, jeho modelováním a jeho výzkumem. Projektované protokoly poskytují zpětnou vazbu v kazuistikách vícenásobné případové studie realizovaného kurikula v předmětu Architektonická kresba. Hlavními úkoly bylo zprostředkovat současným studentům SPŠS základní znalosti o prostorové kresbě, která by jim poskytla dostatečné základy ke skicování včetně osvojení lineární perspektivy. Dále zapracovat do výuky aktuální a použitelné obsahy učiva ze stále platných středoškolských učebnic Odborného kreslení. Rozvíjet cílevědomě prostorovou představivost pomocí úloh, kde je záměrně střídáno stanoviště pozorovatele. Podpořit výtvarné hledisko předmětu v úlohách, ve kterých se studenti seznámí s výtvarnými technikami. Nabízet takovou šíři úloh, aby si každý ze studentů dle svých typologických inklinací našel tu oblast, ve které se může dále zdokonalovat. Klíčová slova Prostorová kresba; architektonická kresba; architektonické skicování; lineární perspektiva; prostorové vyjadřování
Renesanční pojetí perspektivy a způsoby její prezentace v současnosti
PROCHÁZKA, Jan
Bakalářská práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část práce se bude zabývat základy perspektivy, zejména objevem lineární neboli analytické perspektivy v renesanci. Text rovněž poukáže na didaktickou stránku problematiky. Praktická část navazuje na část teoretickou. Jejím cílem je vytvořit sérii třech prezentačních boardů (o minimální velikosti - A1), které jednak srozumitelně a neotřele shrnou téma lineární - analytické perspektivy, a jednak také navrhnou grafickou úpravu, atraktivní pro druhý stupeň základní školy. V práci bude zohledněna snaha o nový didaktický přístup a kvalitní grafický design.
Anaglyfy a jejich využití ve výuce stereometrie
Matěková, Radka ; Surynková, Petra (vedoucí práce) ; Šarounová, Alena (oponent)
Práce se zabývá anaglyfy a jejich tvorbou. Poskytuje přehled o lineární perspektivě, která je základem pro vytváření anaglyfů. Vysvětluje pojmy lineární perspektivy a možné postupy, jak konstruovat průměty v tomto promítání. Popisuje vznik anaglyfů za pomoci dvou středových promítání, speciálně lineárních perspektiv. Podává informaci o nejčastěji používaných typech anaglyfů a o tom, jaké situace tyto anaglyfy modelují. Zabývá se i ruční konstrukcí anaglyfu a možností tvorby anaglyfů v rýsovacích softwarech. V třetí kapitole pak využije anaglyfy při řešení problémů, které se probírají v rámci stereometrie na středních školách. Třetí kapitola vznikla ve dvou verzích - každá obsahuje jiný druh anaglyfů zobrazujících shodné prostorové situace. Přílohou práce jsou 3D brýle (red cyan) a CD, na němž lze najít dvě verze bakalářské práce a dále soubory, v nichž je vymodelován vznik anaglyfu. Práce je určena učitelům a studentům a je možné ji použít ve výuce stereometrie na střední škole.
Zrcadlení v lineární perspektivě.
Marková, Kateřina ; Hromadová, Jana (vedoucí práce) ; Šarounová, Alena (oponent)
Název práce: Zrcadlení v lineární perspektivě Autor: Kateřina Marková Katedra: Katedra didaktiky matematiky Vedoucí bakalářské práce: RNDr. Jana Hromadová, Ph.D., Katedra didaktiky matematiky Abstrakt: Text je určen zejména učitelům, žákům a studentům středních a vyso- kých škol se zájmem o deskriptivní geometrii. Práce, jejímž tématem je zrcadlení v lineární perspektivě, předpokládá znalost základů lineární perspektivy. Obsa- huje stručný úvod do lineární perspektivy, zavedení základních pojmů, vysvětlení principu zrcadlení a objasnění konstrukcí potřebných při řešení úloh. Hlavní částí této práce je sbírka řešených úloh zrcadlení v lineární perspektivě pro všechny základní polohy zrcadla. Příklady jsou doplněny krokovaným řešením v softwaru GeoGebra a formátu PDF. Součástí práce jsou rovněž fotografie, na kterých lze pozorovat různé polohy zrcadla v reálných situacích. Klíčová slova: Lineární perspektiva, zrcadlení, svislé, vodorovné, šikmé zrcadlo
Geometrické základy fotogrammetrie
Frühbauer, František ; Surynková, Petra (vedoucí práce) ; Hromadová, Jana (oponent)
Diplomová práce Geometrické základy fotogrammetrie se podrobně zabývá konstruktivní fotogrammetrií a geometrickou rekonstrukcí vodorovného a šikmého snímku. Práce obsahuje rovněž kapitolu o fotogrammetrii jako vědním oboru a kapitolu o tříúběžníkové perspektivě. V závěru se práce věnuje geome- trické rekonstrukci dvou snímků a rekonstrukci snímku s využitím výpočetního softwaru. Práce je určena studentům vysokých škol technických a některých příro- dovědných oborů, studentům gymnázií a středních průmyslových škol technického zaměření a zájemcům o fotogrammetrii. Hlavní část diplomové práce je zpraco- vána formou řešených příkladů a dává návod na rozšíření výuky v oblasti deskrip- tivní geometrie na středních a vysokých školách. Text práce je doplněn množstvím obrázků a prostorových vizualizací, které byly vytvořeny v moderním 3D mode- lovacím softwaru a tvoří podstatný přínos práce.
Virtualita a konstrukce nové vizuality
Hunčovská, Hana ; Fišerová, Michaela (vedoucí práce) ; Černý, Vladimír (oponent)
Předkládaná diplomová práce řeší problém specifických virtuálních zobrazovacích metod a jejich vlivu na konstrukci nové vizuality. Cílem práce je na příkladu digitálních obrazů z oblasti současné medicíny ukázat, jak počítačové simulace a vizualizace proměňují naše vnímání skutečnosti a způsoby našeho nahlížení na svět. V současnosti nejsou výjimkou skeptické teorie týkající se zapojení nových počítačových technologií do oblasti lidského vědění. V této práci se proto budeme věnovat otázce typu vědění, jež nám virtuální vizualizace skutečnosti poskytují, a budeme se snažit dokázat, že virtuální simulace nemusí být pro člověka hrozbou, ale naopak, že rozvíjením vizuální imaginace podporují nový typ poznání, jež přispívá k nové tvořivosti. V práci využijeme poznatků z oblasti teorie nových médií (P. Lévy), teorie vizuality (N. Bryson) a filozofie postmoderny (G. Deleuze). Klíčové pojmy Lineární perspektiva, logika databáze, narativ, rizoma, simulace, simulakrum, vidění, virtualita, vizualita, vizualizace, vizuální režim
Leonardo a geometrie
Pajerová, Nikola ; Šarounová, Alena (vedoucí práce) ; Surynková, Petra (oponent)
Práce se zabývá geometrickou tvorbou Leonarda da Vinci. Je zde shrnuta historie pavimenta a mnohostěnů. V práci je zahrnut i popis konstrukce dvou poloh pavimenta a osmibodová konstrukce kružnice. Dále jsou zde uvedeny i vlastnosti a vztahy mezi jednotlivými pravidelnými, polopravidelnými a hvězdicovými mnohostěny. V poslední kapitole je uveden životopis Leonarda da Vinci a zmínka o jeho kodexech. Tato kapitola je zaměřena také na pavimentum a rekonstrukci lineární perspektivy v některých jeho obrazech a také na porovnání Leonardových kreseb mnohostěnů se skutečným obrazem tělesa v dané poloze a velikosti v lineární perspektivě. Učitelé zde mohou najít náměty pro tvorbu v programech GeoGebra a Rhinoceros, ve kterých je rekonstruována lineární perspektiva, elipsy a mnohostěny.
Anaglyfy a jejich využití ve výuce stereometrie
Matěková, Radka ; Surynková, Petra (vedoucí práce) ; Šarounová, Alena (oponent)
Práce se zabývá anaglyfy a jejich tvorbou. Poskytuje přehled o lineární perspektivě, která je základem pro vytváření anaglyfů. Vysvětluje pojmy lineární perspektivy a možné postupy, jak konstruovat průměty v tomto promítání. Popisuje vznik anaglyfů za pomoci dvou středových promítání, speciálně lineárních perspektiv. Podává informaci o nejčastěji používaných typech anaglyfů a o tom, jaké situace tyto anaglyfy modelují. Zabývá se i ruční konstrukcí anaglyfu a možností tvorby anaglyfů v rýsovacích softwarech. V třetí kapitole pak využije anaglyfy při řešení problémů, které se probírají v rámci stereometrie na středních školách. Třetí kapitola vznikla ve dvou verzích - každá obsahuje jiný druh anaglyfů zobrazujících shodné prostorové situace. Přílohou práce jsou 3D brýle (red cyan) a CD, na němž lze najít dvě verze bakalářské práce a dále soubory, v nichž je vymodelován vznik anaglyfu. Práce je určena učitelům a studentům a je možné ji použít ve výuce stereometrie na střední škole.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.